Ray McGovern | New York Times Still Stalking Bete Noire Iran

Friday, 03 December 2010 11:07 By Ray McGovern, t r u t h o u t | Op-Ed | name.

From the scary photo dominating page nine of The New York Times of November 29, you can just tell from the look on Mahmoud Ahmadinejad's face, not to mention the endless ranks of military officers standing in rows behind him, that Iran is determined to build a nuclear weapon. That defiant look should be proof enough that the Iranian president is a menace to us all. Right?

Never mind the doubting-Thomas wimps in those 16 US intelligence agencies who - so far, at least - have been holding out for what they call real evidence before reversing their "high confidence" judgments of three years ago that Iran had stopped work on a nuclear warhead in the fall of 2003 and had not resumed it.

No doubt, someone will ask about those 19 advanced missiles Iran supposedly bought from North Korea. But, hah! We have a photo of them in a parade in North Korea, which proves this "mystery missile" really exists - notwithstanding all the missile experts who say the North Koreans were just wheeling around a mock-up, not the real thing.

But the missiles - or the mock-ups - still look real enough to be highlighted by the Times for later use by the likes of Sens. Lindsey Graham and Joe Lieberman to underscore the alleged threat from Iran and the "urgent" need to thwart it. Clearly, the New York Times' editors don't want to let up on their relentless campaign to rally the nation behind regime change for Iran, much as the Times and many other leading US newspapers pumped for regime change in Iraq. (See Consortiumnews.com's "New York Times Pushes Confrontation with Iran.")

So, with the new WikiLeaks documents, the Times highlighted how Sunni Arab leaders and Israelis alike have "Sharp Distress Over a Nuclear Iran," offering little context regarding the long history of the often hysterical hostility against Shiite-ruled Iran that has emanated from Riyadh as well as Tel Aviv. (See Consortiumnews.com's "Cables Hold Clues to US-Iran Mysteries.")

 If you're a Times editor who knows it's smart to go with the flow, don't forget to post the missile-parade photo in color on the Times' web page, making the menacing missiles seem even more dangerous, dripping with bright red, blood-colored paint on the payload tips. Yes, and give it a scary title, say, "Iran Fortifies Its Arsenal With the Aid of North Korea."

And don't forget to underscore that "advanced missiles from North Korea ... could let [Iran] strike at Western European capitals and Moscow and help it [sic, presumably Iran, not Moscow] develop more formidable long-range ballistic missiles."

No Real Evidence? No Problem.

It would surely be helpful to those wishing to see an Israeli and/or US attack on Iran, if US intelligence could produce satellite photos showing those missiles in Iran. It's a sure bet that if Washington had such images, they'd be all over the place, whether "classified" or not.

Though Defense Secretary Donald Rumsfeld may be long gone, his dictum apparently still applies: "The absence of evidence is not evidence of absence." No satellite images or other hard evidence? No problem.

Secretary of State Hillary Clinton could perhaps track down those graphic artists who offered up the "artist renderings" of Iraq's nonexistent mobile biological weapons labs that Secretary of State Colin Powell used to such good effect in his infamous United Nations speech on February 5, 2003. Artist renderings are the next best thing to real images, which are the next best thing to real weapons

And if war with Iran does come - as many powerful people seem to hope - and if there's no subsequent discovery of any nuclear weapons program, perhaps President Barack Obama can blame the Iranians for not proving their program didn't exist, much as President George W. Bush blamed Iraqi leaders for failing to prove the negative - not convincing him that they really didn't have weapons of mass destruction (WMD).

Or retired Gen. James R. Clapper, who's now Obama's director of national intelligence, might reprise his explanation for not finding any WMD caches in Iraq, namely that they must have been shipped to Syria - or in Iran's case, perhaps Turkmenistan. Clapper is well known in intelligence circles for his unusual relationship to truth.

The New York Times: Case Study in Creative Writing

Consider this: The Times had several weeks to get the "long-range missiles from North Korea" story right, or at least to include the doubts from missile experts. But authors William J. Broad, James Glanz and David E. Sanger decided to cherry-pick the evidence within one WikiLeaks-released cable to highlight one version - the version US officials were pushing with their Russian counterparts who, the same cable makes clear, didn't believe them.

And the Times has yet to let its readers in on the fuller story.

To its credit, on December 1, The Washington Post decided it had to be a tad more honest. "Experts cast doubt on Iran missile cache" was the headline of a surprisingly contrite article placed above the fold on page one, no less! Post writers John Pomfret and Walter Pincus laid out so many problems with the US side of the case that attentive readers are likely to have reacted with the same incredulity as that displayed by the Russians regarding the missile claims.

"There is no indication that the Musudan [the "missile" paraded by the North Koreans on October 10] is operational or that it has ever been tested," the Post article noted. "Iran has never publicly displayed the missiles, according to experts and a senior US intelligence official, some of whom doubt the missiles were ever transferred to Iran. Experts who analyzed October 10 photographs of the Musudan said it appeared to be a mock-up."

Does Not Check Out

The Post article goes on to quote a senior US intelligence official saying, "There has been a flow of knowledge and missile parts" from North Korea, "but sale of such an actual missile does not check out."

And those familiar with the dubious reputation of the German tabloid Bild Zeitung may be more than a little surprised that US government officials told their Russian counterparts that Washington was relying "on news reports" - specifically from Bild Zeitung "as proof" of the sale of 19 advanced missiles by North Korea to Iran. It turns out that US officials were being even more creative than Bild, which quoted German intelligence sources as saying that Iran had purchased 18 kits made up of missile components - not 19 of the missiles themselves.

Greg Thielmann Comments

Greg Thielmann, formerly State Department intelligence director for strategic systems and now with the Arms Control Association, posted his own take on the case of the "mysterious missile" on November 30:

"Bilateral interagency discussions about Iranian and North Korean missiles with a Russian delegation in Washington on December 22, 2009, revealed significant differences between US and Russian assessments of the threat, according to a SECRET State Department cable released by WikiLeaks. The substance of the detailed discussions challenged some of the missile threat estimate timelines most commonly heard in US political circles ...

"So far, the US press seems to have passed over some of the most interesting elements in the cable, highlighting instead the US claim that Iran had obtained 19 missiles from North Korea, based on the R-27 (SS-N-6), a Russian submarine-launched design from the 1960s. Notable exceptions to this common story line can be found in the commentary of David Hoffman and Gareth Porter." [See Consortiumnews.com's "New York Times Takes US Side in Iran Missile Flap."]

Thielmann continued:

"Both the New York Times and the [initial] Washington Post coverage led with the 19 imported missiles angle and left an impression of imminent danger not merited by the specifics in the cable. For example, The New York Times declared: '[Iran] has in its arsenal ... '

"The Washington Post carried an Associated Press story, leading with: '[Iran] has received advanced North Korean missiles capable of targeting Western European capitals and giving the Islamic Republic's arsenal a significantly farther reach than previously disclosed.'

"This language implies that those missiles are ready for operational use. However, the text of the cable makes clear this is not the case. Moreover, independent studies such as the May 2010 International Institute for Strategic Studies dossier, 'Iran's Ballistic Missile Capabilities' and the report's principal drafter, Michael Elleman, have noted that Iran or North Korea would have to introduce some 'very significant changes' and conduct multiple flight tests if they wanted to use this missile type as a mobile platform ...

"According to the leaked cable, the US admitted it had not seen the missile in Iran and both sides agreed there had been no flight tests of the system in Iran or North Korea; the Russians even expressed doubt that the missiles exist.

"Experts will differ on whether Moscow's focus on current operational threats or Washington's on technically feasible future threats is most relevant for policy makers. But looking back on a cable reporting a meeting from the end of last year, Russian skepticism about US projections for Iranian capabilities seems warranted.

"With regard to the most capable solid-fueled MRBM Iran has flight-tested to date, the Sejjil-2, 'The US said that it would not be surprised if a two-stage [solid] system with a range up to 2,000 km were fielded within a year, at least in limited numbers.' That system was not fielded in 2010. In fact, the Iranians did not even conduct a single flight-test of any medium-range ballistic missile all year long."

And so it goes.

Update: It took the Times five days to let its readers in on the fuller story. This morning, the Times included at the bottom of page 11 a story by Mark Mazzetti and William J. Broad entitled "Wider Window Into Iran's Missile Capabilities Offers a Murkier View."

The new article acknowledges that the earlier alarmist one was based on a single diplomatic cable containing "provocative assertions" about Iran's alleged possession of the more powerful BM-25 missile.

"But a review of a dozen other State Department cables made available by WikiLeaks and interviews with American government officials offer a murkier picture of Iran's missile capabilities," the article said. "There are disagreements among officials about the missiles and scant evidence that they are close to being deployed."

The new article also revealed that the alarm about the missiles was rung by the Israelis through a briefing to Lieberman four years ago.

"The first cable in the WikiLeaks cache that refers to the BM-25 came from the American Embassy in Tel Aviv, sent to Washington on May 5, 2006," the Times reported. "The cable discusses a meeting a month earlier between ... Lieberman ... and Meir Dagan, director of Mossad, Israel's main spy agency."

Though the new article represented a major clarification of the earlier story, it could not be found on The New York Times' web site as of early Friday morning (it was finally uploaded later), while the earlier alarmist one was still prominently displayed. Normally, when the Times makes a clarification - even for trivial reasons - an editor's note is attached to the misleading story to direct readers to the revision, but apparently not when an article targets Iran.

The original article appeared first on Consortiumnews.com.

Last modified on Friday, 03 December 2010 11:55